På grund av myndigheternas beslut att förlänga de befintliga restriktionerna kopplat till covid-19 åtgärdar vi även fortsatt endast akuta fel och skador i våra lägenheter. Läs mer här

Bra att veta om ditt boende

Hur sorterar man soporna, vad gäller när man vill grilla, och hur gör man när man ska flytta? Detta, och mycket mer får du svar på här. Och får du det inte så är du såklart välkommen att höra av dig till oss!

Ikon för Serviceanmälan

Anmäla skador och fel

Är det något hemma som krånglar? Det ska vi fixa såklart. Gör en serviceanmälan via Mina sidor eller ring vår kundservice, 010-210 22 00, så får du snart hjälp.

Ikon för autogiro

Betala hyran

Hyran är din viktigaste räkning. Läs mer om vad som ingår i hyran, hur och när du ska betala och om hur hyran sätts.
Läs mer

Ikon för flytta

Uppsägning och flytt

Ska du flytta? Vi har gjort en checklista med vad som händer när du säger upp din lägenhet, och saker du behöver tänka på.
Läs mer

Hemförsäkring

Alla behöver ha en hemförsäkring. Inbrott, brand och andra skador kan drabba vem som helst. Att reparera skador kan bli dyrt. Men har du en hemförsäkring täcker den oftast kostnaderna.
Läs mer

Ditt ansvar – vårt ansvar

Det är bekvämt att vara hyresgäst. Du behöver inte själv fixa saker som till exempel läckande kranar, stopp i avlopp och trasig spis.  Men det finns andra saker som du ansvarar för och behöver sköta själv.
Läs mer

När du flyttar in

Det är mycket att tänka på när man flyttar in i en ny lägenhet. Vi har gjort en checklista över några viktiga saker.
Läs mer

Rättigheter och skyldigheter

Som hyresgäst har du många rättigheter, men också skyldigheter. Mycket är bestämt i lag och gäller alla som hyr en bostad, oavsett vilken hyresvärd man har.
Läs mer

Värme och ventilation

Vi strävar alltid efter att ge dig ett så trivsamt inomhusklimat som möjligt. Inte för varmt och inte för kallt. Vid väderomställningar kan du ändå uppleva att temperaturen inomhus förändras. Eller om elementen inte fungerar som de ska.
Läs mer

Skadedjur

Ibland händer det att man får in skadedjur i lägenheten. Dessa kan vara knepiga att bli av med och kan i värsta fall orsaka skada på lägenheten och dina saker. Du kan själv minimera risken för skadedjur, och skulle de ändå dyka upp så får du gratis hjälp.
Läs mer

Tips för badrummet

Om man är oförsiktig så kan det uppstå vatten- och fuktskador i badrummet. De är krångliga och kostar mycket pengar att fixa, så de vill vi undvika för både din och vår skull. Det finns några saker du kan göra för att hålla ditt badrum i gott skick.
Läs mer

Tips för köket

Köket ses ofta som hemmets hjärta. Se till att visa det lite extra omtanke. Här får du några tips om vad du kan göra.
Läs mer

Vårda dina trägolv

Många av våra lägenheter har nya fina trägolv. Trägolv är både vackra och sköna att gå på. Och de håller sig fina väldig länge – om du sköter dem på rätt sätt.
Läs mer

Persienner

Det finns med stor sannolikhet persienner i ditt hem. De ingår dock inte i hyran och vi kan inte erbjuda service av dem. Se därför till att själv hålla dina persienner hela och rena.

Brandvarnare

I varje lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare. Kontakta oss om det saknas brandvarnare i din lägenhet så kommer vi och monterar en åt dig. Ta för vana att testa din brandvarnare med jämna mellanrum. Fungerar den inte byter vi ut den. Du ansvarar dock själv för att byta batterier. När batteriet är på väg att ta slut ger brandvarnaren från sig korta pipljud.

Trapphus och loftgångar

Om brand skulle bryta ut så är det väldigt viktigt att trapphus, loftgångar och källarkorridorer är fria från saker. Dels för att du som bor i huset ska kunna ta dig ut snabbt, men också för att räddningstjänst ska kunna ta sig in. Vi  kontrollerar regelbundet att det inte står saker i vägen, och vi uppskattar om även du som hyresgäst tänker på detta.

Om du blir störd

När man bor nära andra människor är det viktigt att visa hänsyn. Visst är det oundvikligt att man ibland hör sina grannar, men genom att ha en god kommunikation kan de flesta konflikter undvikas och grannsämjan blir bättre.
Läs mer

Grillning

Det är härligt att grilla, men i tättbebyggda områden är det viktigt att ta hänsyn till både grannar och brandsäkerhet.Om du ska grilla måste du göra det på ett sätt som inte stör dina grannar. I vissa områden där det är praktiskt lämpligt har vi anordnat allmänna grillplatser för våra hyresgäster. På balkonger är det av säkerhetsskäl inte tillåtet att grilla.

Snö- och halkbekämpning

Under vinterhalvåret anlitar vi entreprenörer som håller ytorna kring din bostad snöröjda och halkfria. Detta inkluderar trottoarer, entréer, tillfartsvägar, och gång- och cykelvägar inom området. Kommer det väldigt mycket snö på en gång kan det ta lite tid innan alla ytor hinner röjas. Vi gör alltid vårt bästa för att göra ditt område framkomligt och säkert så snabbt som möjligt. Har du en parkeringsplats ansvarar du själv för att röja bort snö från den.

Din balkong

Du som har balkong ansvarar för att hålla efter den. Förvaring av brandfarliga saker, till exempel däck och brännbara vätskor är inte tillåtet. Du behöver också ta bort snö och is som kan ramla ner och utgöra en fara för andra. Blomlådor ska sitta på insidan av balkongräcket, inte på utsidan. Du ska heller inte ställa sopor på balkongen, inte ens för korta stunder. Det lockar till sig fåglar.

Säkerhetsdörr

En säkerhetsdörr minskar risken för inbrott och ger ett bättre skydd vid brand än en vanlig dörr. Den gör lägenheten tystare och den är tätare, så mindre kall luft kommer in i lägenheten. Om du vill kan du uppgradera din ytterdörr till en säkerhetsdörr, mot en mindre höjning av hyran. Kontakta oss för mer information.

Håll porten stängd

I våra trappuppgångar och gemensamma utrymmen ska inga obehöriga vistas. Här ska du och dina grannar kunna känna er trygga. Lämna därför inte porten öppen. Och lämna bara ut portkoden till personer du känner.

Trivselregler

När många människor bor tillsammans är det bra med några gemensamma trivselregler.

Läs mer

Återvinning

I de flesta områden kan du lämna glas, tidningar, pappersförpackningar, grovavfall, elavfall och batterier i eller i närheten av miljöstugan.  På vissa ställen har vi gått över till sopbehållare nedgrävda i marken. De är avsedda för hushållssopor, glas, tidningar eller matavfall. Grovsopor och miljöfarligt avfall ska du lämna på kommunens återvinningscentral.

Så här ska du sortera

I våra miljöstugor och miljörum finns anvisningar om hur du ska sortera dina hushållssopor. Är du osäker på hur du ska göra, kontakta oss så visar vi dig.  Du är enligt lag skyldig att sortera ut kemikalier, elektronik, grovsopor, förpackningar och tidningar. Men du kan göra mycket mer än så.
Läs mer

Säkert att det är fullt?

Att hantera sopor på rätt sätt är viktigt både för trivseln i våra kvarter, och för att undvika skadedjur. Lämna aldrig soppåsar utanför miljörum och sopbehållare. Skulle det ligga soppåsar på marken behöver inte det betyda att behållaren är full. Kontrollera det först. Skulle det vara fullt så kontakta oss på en gång.

Spara el och vatten

Det finns mycket du kan göra för att minska dina kostnader och samtidigt göra en stor insats för miljön. Vi har samlat några tips om hur du kan minska din förbrukning av el och vatten.
Läs mer

Hitta ditt
nya hem.

Vi har inga lediga lägenheter just nu, besök gärna våra stadsdelar för mer information om hur du kan anmäla ditt intresse för en lägenhet.

Vi använder oss av cookies för att göra ditt besök på hembla.se så användarvänligt som möjligt.