Betala hyran

Hur och när ska jag betala?

Du får inbetalningskort av oss för tre månader i taget. Spara dem på ett säkert ställe, så att du vet var de är när det är dags att betala. Var noga med att du väljer fakturan för rätt månad, OCR-numren du ska ange när du betalar är olika för varje månad. Skulle du inte hitta din faktura kan du logga in på Mina sidor, där hittar du alla dina fakturor.

Du ska betala hyran i förskott senast den sista vardagen i måna­den innan. Det innebär att hyran för april ska vara betald den sista mars, och så vidare. Tänk på att betalningen ska vara oss tillhanda denna dag. Överföringen kan ta ett par dagar. Vi rekommenderar därför att du betalar tre dagar innan sista betalningsdagen.

  • Kivra
    Betalningar via Kivra är enkelt och sker utan fördröjning, på samma sätt som om du hade betalat direkt via din internetbank. Första gången du väljer att betala en faktura i Kivra väljer du vilken bank och konto som betalningen ska dras ifrån. Legitimera dig sedan som vanligt med Mobilt BankID. Då sker en direktuppkoppling i Kivra till din bank. Läs mer här.
  • E-faktura
    E-faktura är ett enkelt och bekvämt sätt att betala dina fakturor på. Du ansöker om e-faktura i din internetbank. Du får ett meddelande i din internetbank när första e-fakturan kommer. 
  • Autogiro
    När du betalar med autogiro dras betalningen automatiskt på rätt dag och du behöver inte riskera att betalningen kommer in för sent. Skulle det någon månad saknas tillräckligt med pengar på ditt konto behöver du göra en manuell inbetalning. Du kan avbryta autogirot när du vill. Anmäl autogiro via din internetbank.

Betala hyran först

Ibland händer det att hyresgäster får problem med att betala hyran. För det mesta brukar problemen vara tillfälliga och lösa sig på kort tid. Du blir inte uppsagd från din lägenhet om du är sen med en inbetalning. Men om hyrorna är sena vid upprepade tillfällen kan du förlora ditt kontrakt.

Vad kan jag göra om jag blir sen med hyran?

Om du skulle bli försenad med din hyra, är det viktigt att du så snabbt som möjligt betalar.

När fakturan för din hyra har förfallit, skickas ett inkassokrav ut. Och om du blir sen med flera hyror, riskerar du att förlora ditt kontrakt.

Vid undantagsfall kan du få beviljat anstånd med hyran. Om du får anstånd, behöver du dock betala två hyror vid nästa tillfälle.

Bostadsbidrag

Hushåll med låga inkomster kan ha rätt till bostadsbidrag eller bostadstillägg. Det är Försäkringskassan som sköter utbetalning av bostadsbidrag. Hur stort bidraget blir beror på hyran samt hushållets storlek och inkomst. Kontakta Försäkringskassan om du vill veta mer, forsakringskassan.se.

Så bestäms hyran

Normalt höjs hyran lite grann varje år. Det kan till exempel bero på höjda skatter och avgifter för el, värme, vatten och avfallshantering.

Ibland kan hyran höjas lite mer. Till exempel om vi har gjort renoveringar och förbättringar i huset eller i din lägenhet som gör att standarden i ditt boende har blivit bättre.

Vi bestämmer inte hyreshöjningarna på egen hand. Vi förhandlar alltid med Hyresgästföreningen, så att det blir så rättvist och rimligt som möjligt. Hyresgästföreningen företräder dig som hyresgäst.

Det här ingår i hyran

I ditt hyreskontrakt framgår vad som ingår i din hyra, till exempel värme, vatten och kabel-tv:s basutbud.

Om lägenheten är utrustad med individuell vatten- eller elmätare betalar du som hyresgäst för det vatten och den el som just du har använt, i stället för att alla hyresgäster betalar lika mycket. Priset vi debiterar dig för baseras på våra leverantörers priser plus 25 procent i moms. Du betalar i efterskott för det du använt. Läs mer om IMD.

Utöver det som framgår i ditt hyresavtal ingår en mängd andra saker som exempelvis underhåll av fastigheten, servicetjänster, underhåll av tvättstuga, städning av allmänna utrymmen, sophantering, reparationer och skötsel av gårdar.

Betala hyran från utlandet

Om du behöver betala din hyra från utlandet, mejla vår kundservice så hjälper de dig. Du når dem på kundservice@victoriahem.se