På grund av myndigheternas beslut att förlänga de befintliga restriktionerna kopplat till covid-19 åtgärdar vi även fortsatt endast akuta fel och skador i våra lägenheter. Läs mer här

Betala hyran

Hur och när ska jag betala?

Du får inbetalningskort av oss för tre månader i taget. Spara dem på ett säkert ställe, så att du vet var de är när det är dags att betala. Var noga med att du väljer fakturan för rätt månad, OCR-numren du ska ange när du betalar är olika för varje månad. Skulle du inte hitta din faktura kan du logga in på Mina sidor, där hittar du alla dina fakturor.
Du ska betala hyran i förskott senast den sista vardagen i måna­den innan. Det innebär att hyran för april ska vara betald den sista mars, och så vidare.
Tänk på att betalningen ska vara oss tillhanda denna dag. Överföringen kan ta ett par dagar. Vi rekommenderar därför att du betalar tre dagar innan sista betalningsdagen.

Autogiro

Autogiro är ett bra och enkelt sätt att betala hyran. När du betalar med autogiro dras betalningen automatiskt på rätt dag och du behöver inte riskera att betalningen kommer in för sent. Skulle det någon månad saknas tillräckligt med pengar på ditt konto behöver du göra en manuell inbetalning. Du kan avbryta autogirot när du vill. Kontakta din bank om du vill börja betala med autogiro.

Betala hyran först

Ibland händer det att hyresgäster får problem med att betala hyran. För det mesta brukar problemen vara tillfälliga och lösa sig på kort tid.
Du blir inte uppsagd från din lägenhet om du är sen med en inbetalning. Men om hyrorna är sena vid upprepade tillfällen kan du förlora ditt kontrakt.

Vad kan jag göra om jag blir sen med hyran?

Kontakta oss genast. Problemen blir bara värre av att du väntar.

Bostadsbidrag

Hushåll med låga inkomster kan ha rätt till bostadsbidrag eller bostadstillägg. Det är Försäkringskassan som sköter utbetalning av bostadsbidrag. Hur stort bidraget blir beror på hyran samt hushållets storlek och inkomst. Kontakta Försäkringskassan om du vill veta mer, forsakringskassan.se.

Så bestäms hyran

Normalt höjs hyran lite grann varje år. Det kan till exempel bero på höjda skatter och avgifter för el, värme, vatten och avfallshantering.
Ibland kan hyran höjas lite mer. Till exempel om vi har gjort renoveringar och förbättringar i huset eller i din lägenhet som göra att standarden i ditt boende har blivit bättre.
Vi bestämmer inte hyreshöjningarna på egen hand. Vi förhandlar alltid med Hyresgästföreningen, så att det blir så rättvist och rimligt som möjligt. Hyresgästföreningen företräder dig som hyresgäst.

Det här ingår i hyran

I ditt hyreskontrakt framgår vad som ingår i din hyra, till exempel värme, vatten och kabel-tv:s basutbud.

Om lägenheten är utrustad med individuell vatten- eller elmätare betalar du som hyresgäst för det vatten och den el som just du har använt, i stället för att alla hyresgäster betalar lika mycket. Priset vi debiterar dig för baseras på våra leverantörers priser. Du betalar i efterskott för det du använt.

Utöver det som framgår i ditt hyresavtal ingår en mängd andra saker som exempelvis underhåll av fastigheten, servicetjänster, underhåll av tvättstuga, städning av allmänna utrymmen, sophantering, reparationer och skötsel av gårdar.

Hitta ditt
nya hem.

Vi har inga lediga lägenheter just nu, besök gärna våra stadsdelar för mer information om hur du kan anmäla ditt intresse för en lägenhet.

Vi använder oss av cookies för att göra ditt besök på hembla.se så användarvänligt som möjligt.