Uppsägning & flytt

1. Uppsägning

Dags att flytta? Då behöver du säga upp din lägenhet. Det gör du genom att logga in på Mina Sidor, gå till ditt hyresavtal och leta upp blanketten ”Uppsägning/överenskommelse om avflyttning”. Den fyller du i och lämnar eller skickar in till oss. Vi behöver ha din uppsägning i skrift. När vi fått den är din lägenhet uppsagd tre månader från det månadsskifte som ligger närmast dagen vi fått in din uppsägning.

Under uppsägningsperioden behöver du vara beredd på att visa lägenheten för de personer som får erbjudande om att flytta in efter dig.

Uppsägning vid dödsfall

Vid dödsfall kan lägenheten sägas upp med bara en månads uppsägning. Det gäller om uppsägningen görs senast en månad efter dödsfallet, i annat fall blir uppsägningstiden tre månader. Lägenheten ska sägas upp av den som är närmast anhörig och du behöver då kunna visa upp ett vårdnadsintyg eller ett dödsfallsintyg med släktutredning och eventuella fullmakter. Begravningsbyrån hjälper dig att ta fram de handlingar som behövs.

Om lägenheten ska hyras ut till en ny hyresgäst behöver du vara beredd på att visa lägenheten för de personer som får erbjudande om att flytta in.

2. Städning

Det är ditt ansvar att lämna en välstädad lägenhet efter dig till nästa hyresgäst. Du väljer själv om du vill städa själv eller anlita någon annan att göra det. Använd checklistan du får av oss i samband med uppsägningen för att inte missa något. Tänk också på att sätta tillbaka eventuella innerdörrar, kryddhyllor, handdukshängare och annat som du kanske tagit bort. Dessa behöver vara på plats vid besiktningen. Det är kanske inte så roligt att städa, men det är viktigt att det görs noggrant. Om städningen behöver göras om efter att du flyttat behöver du stå för kostnaderna, och det vore ju ännu tråkigare.

3. Besiktning

I samband med din uppsägning kommer vi göra en besiktning av lägenheten. Vi kontaktar dig för att komma överens om en tid som passar. Vid besiktningen behöver lägenheten och eventuell balkong, uteplats och förråd vara tömd och städad. Under besiktningen bedömer vi lägenhetens skick, och om det finns saker som behöver åtgärdas. Om det blivit skador eller onormalt slitage på lägenheten så ansvarar du för att antingen reparera dessa, eller stå för kostnaden för att få dem reparerade. Tänk på att alla reparationer behöver utföras fackmannamässigt.

4. På avflyttningsdagen

I regel är det så att du som flyttar ut ska göra lägenheten tillgänglig för nästa hyresgäst klockan 12.00 dagen efter din sista dag som hyresgäst. Så till exempel om ditt kontrakt går ut den 30:e juni så ska nästa hyresgäst kunna flytta in från klockan 12.00 den 1:a juli. Om den 1:a är en lördag, söndag eller helgdag är det första vardagen efter den 30:e som gäller.

5. Nycklar

Dina nycklar ska lämnas till vårt kontor senast klockan 12.00 den första vardagen efter att ditt hyreskontrakt gått ut. Det betyder alla lägenhetsnycklar, och även kort och nycklar till tvättstuga, eventuella garage och förråd. Nycklar som kommit bort eller inte kommit in i tid gör att du behöver betala för ett låsbyte.

6. Flyttanmälan till Skatteverket

Slutligen behöver du anmäla till Skatteverket att du flyttat! Det gör du här.

Hitta ditt
nya hem.

Vi använder oss av cookies för att göra ditt besök på hembla.se så användarvänligt som möjligt.