Ansvar som hyresgäst
Vad ansvarar du som hyresgäst för, och vad fixar vi åt dig?
Du ansvarar för…
- Att grovsopor och miljöfarligt avfall forslas till soptipp eller återvinningsstation
- Att byta filter i spisfläkt eller spiskåpa.
- Att byta glödlampor och lysrör (även i kyl/frys och ugn)
- Att göra rent ventilationsdon i lägenheten. (Ändra inga inställningar!)
- Att göra rent och reparera persienner och markiser.
- Att städa tvättstugan efter avslutat tvättpass.
- Att göra rent avlopp i kök och badrum, samt att rensa vattenlåset i golvbrunn i badrummet. (Är det stopp i avloppet? Läs mer här.)
Hör av dig till oss om…
- Spisen inte fungerar. (Kontrollera först om någon säkring har gått)
- Kyl eller frys inte fungerar. (Kontrollera först om någon säkring har gått)
- Det läcker eller droppar från kranar, element eller toalett.
- Fönster eller dörrar inte går att stänga eller är trasiga.
- Vatten saknas. (Det händer att vi stänger av vattnet en kort stund för att kunna göra reparationer, men det brukar du informeras om i förväg. Om du inte fått den informationen och vattnet inte kommer tillbaka så ringer du serviceanmälan.)
- Stopp i avlopp, eller om vattnet rinner ner sakta i golvbrunnen eller vasken.